Horsens Fjord – et evigt eventyr 1.

Horsens Fjord - et evigt eventyr 1.

Horsens Fjord – et evigt eventyr del 1.

Horsens Fjord – et evigt eventyr del 1. Dette er en nyere erindring/fortælling om en fisketur ved fjorden. En fisketur til den eneste fiskeplads i Horsens Fjord, hvorfra jeg manglede at fange en havørred.
Pladsen har fyldt en del i min bevidsthed hver gang jeg gæstede fjorden, men af en eller anden grund kom jeg ikke i gang med den…
Det gjorde jeg denne dag i januar år 2023.

Det viste sig at pladsen potentielt set, kan være en af de bedste havørredpladser i Horsens Fjord, hvis ikke den bedste. (Og mere til)

Turen derud

Efter 20 minutters kørsel fra mit halvfjerdsindstyvende hjem, et overnatningssted nær Horsens, nåede jeg til Alrø-Dæmningen. På parkeringspladsen som er på den nordvestlige side, holdt kajakjægeres biler som sædvanligt. Jeg kunne ane dem derude med deres lokkeænder, vuggende sagte på vandet. Solen var dog ved at stå op, så jeg gættede på deres jagt snart var ved vejs ende denne dag.

Efter at have iført mig mine gummiwaders gik jeg op på dæmningen. Den forholdsvis rolige vind der var, var en anelse kold. Jeg tog derfor hætten fra vadejakken over hovedet, for bare at få lidt varme om ørene. Kulden bed også lidt i fingrene, men efter at have taget mig selv i at pylre end tand for meget, mandede jeg mig op og satte tankerne i retning af fiskepladsen og hvordan jeg ville gribe den an.

Jeg gik mod syd. Ned for enden af dæmningen og derefter i vandet på østsiden. De mange øer jeg ville fiske langs var et godt stykke ude og mine overvejelser om at fiske på vejen derud, skød jeg i sænk. Eyes on the prize…

Efter at have vadet et stykke var det, som det altid er, alligevel svært ikke at tage et par kast på vejen – der var jo også lige knap to kilometer derud.

Tænk nu hvis?

Området var enormt

Da jeg nåede ud til den første ø, kunne jeg se at jeg måtte fortsætte videre ud til den yderste af dem alle. Det i håbet om at finde lidt dybere vand. Både på grund den lave vandstand, men også på grund af nattefrosten, som næsten var ved at slippe sit tag.
Et lavvandsområde og frost er sjældent godt i Horsens Fjord. Slet ikke over længere perioder. Ganske som så mange andre steder i landet. (Bornholm undtaget og til tider Stevns, Møn og Lolland/Falster.)

Området var enormt. Jeg kunne også se andre spændende dele af pladsen, som jeg gerne ville affiske, men måtte vælge en strategi for øjeblikket og de nu/daværende omstændigheder.

Den yderste ø havde næsten alt man kunne ønske sig af en fiskeplads. Badekar, mindre stenrev, blæretangsbuske, ålegræs og tangbælter deraf. Variationen i bunddybden var dog en anelse moderat langs den første del af øen. Jeg kan godt lide mange huller, render og lavvandsplateauer. Mest fordi havørrederne kan lide det. Nogen gange er det vigtigere at bunddybden varierer, end hvad der rent faktisk ligger af sten-, samt hvilke og hvor mange tangplanter der vokser op af bunden.

Bagsiden havde dybe blødbundede badekar, perfekt til vinter og forårssæsonen, men jeg besluttede mig for at starte med ydersiden af øen og den mere jævne bunddybde.

Spændingen i maven begyndte at rumstere og jeg kunne mærke troen på fiskeriet og fiskene. Jeg fiskede både på langs af øen og tog nogle kast udad. Min tro lå dog mest langs kanten af øen. Der skulle da heller ikke gå særlig lang tid før den første ørred viste sig. Den dag i dag er jeg stadig ikke sikker på, om det var en havørred eller en regnbueørred. Men stor var den…

Når man går langs en ny fiskeplads, vil man bare gerne fange noget. I dette tilfælde havde jeg ikke fanget noget endnu, så at den store fisk ikke ville andet end følge blinket, gjorde mig en anelse frustreret og nervøs. Nervøs for at det var min eneste chance denne dag.

Det var det heldigvis ikke…

Horsens Fjord – et evigt eventyr 1. – Stimen

Efter at have forsøgt mig et par gange mere, udfor hvor den store havde vist sig, fiskede jeg videre. Bunden blev mere varieret på sydsiden af øen, i forhold til den nordlige del, som jeg lige havde affisket. En stime viste sig foran mig og derfra stak spændingsniveauet af. “Kom så Jari, det her er din chance”, tænkte jeg. “Kom nu for sulan!”. (Den redigerede og læservenlige version)

Et kast blev lagt hen over stimen, for derefter at føre blinket ind mellem havørrederne. Min tro på heldet havde lige eleveret sig til nye højder. Det skulle da også vise sig at en havørred fulgte. Den satte tempoet op mod blinket og vendte synligt i overfladen. “Bandit!”.

Jeg kunne skrive om alt der skete efterfølgende, men det kan ses i videoen nederst i denne fortælling. I stedet vil jeg dele mine tanker om fiskepladsen herfra.

Idéen med denne måde at fortælle om en fiskeplads på og de kommende fortællinger er, at dele de tanker jeg gør mig om lystfiskeriet og fiskepladserne.

Idéen om fiskepladsen – en fiskeplads jeg kalder Øriget

Tankerne bag Horsens Fjord – et evigt eventyr del 1. er mange. Mest fordi fiskepladsen og mulighederne synes uendelige. I hvert fald utallige set over et års fiskeri.

Først og fremmest… På grund af placeringen af fiskepladsen i fjorden, er det sikkert at sige at der er tale om en helårsplads.

Vær opmærksom på følgende!

I fuglenes yngletid er det forbudt at færdes på og omkring øerne/polderne. Læs mere her: Lerdrup Bugt…

Fiskeriet

Havørrederne skal ikke svømme langt ude fra det dybere vand i Lerdrup Bugt, før de når ind til dette enorme spisekammer. Derfor er det for mig åbenlyst, at de store havørreder også vil bruge området, når føde skal indtages.
Rejer, kutling, hudestejler, tanglopper og tobis stortrives i et område som dette. Et forholdsvist lille område med både strømvand og stillestående vand. Derudover også læpladser for både vind og strøm, store og små sten, utallige variationer i dybden, ålegræs og blæretang. Store huller som skiller sig ud, fordi de er mørke og blødbundede i forhold til resten af området/fiskepladsen. Man kan næsten mene, at der er tale om 3-4 fiskepladser i én, med alt det den har kørende… Fantastisk!

Øriget er den eneste fiskeplads i Horsens Fjord, som egner sig mindst ligeså meget til fluefiskeren, som til spinnefiskeren. Spinnefiskeren har alle fordele alle andre steder i fjorden. Men langs denne plads vil havørrederne være indenfor kastevidde fra hver polde/ø med fluestangen. Alle potentielle standpladser, og der er mange her, kan nås med en fluestang. Alt hvad der er interessant i forhold til, hvor havørrederne vælger at jage, kan vades til. Listen af argumenter er længere… Men jeg skal vel stoppe et sted og det bliver her.

Som jeg ser det – er dette potentielt set en af landets bedste fiskepladser til fangst af havørreder – set over de perioder, hvor man rent faktisk må fiske her.

Der skal meget til før en fiskeplads får mig helt op at ringe, det gør denne.

Forårsfiskene vil uden tvivl også besøge pladsen. Og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at de vil være at finde overalt i området.
På den anden side af fjorden, rundt om Hjarnø, er fiskeriet vanvittigt om efteråret. Denne plads har meget mere at byde på end hele Hjarnø kombineret. Dette er det største spisekammer i Horsens Fjord.

Vinterfiskeriet, som videoen viser en brøkdel af, kunne være langt bedre end det jeg oplevede. Når vinteren er mild og der ingen frostgrader er, vil denne fiskeplads opføre sig nøjagtigt som om efteråret. Der vil naturligvis være flere grønlændere end store havørreder, men de store vil komme forbi. Og de vil højst sandsynligt være blanke.

Jeg vil anbefale at man ikke går ud til fiskepladsen når fuglene yngler. Det kunne ende med at den ville blive totalfredet, hvis man da gør den slags i Danmark. Man skulle måske starte med at fjerne havbrugene fra området. Læs mere…

Anyhoo… Det evige eventyr for mig ligger i, at der er utallige svar der ikke er givet. Kun 100 eller flere fisketure til pladsen – vil ende med at be- eller afkræfte alle ens teorier. Oveni den fremtidsudsigt, kommer alle de andre fiskepladser i Danmark.

God fornøjelse med denne.

Jari – Horsensfjord.dk og Lystfiskeri Danmark.